donderdag 16 januari 2014

Make some noise!


De titel van deze blog is 'Make some noise' en dan bedoel ik het niet zo dat je nu achter je laptop heftig met je pen gaat trommelen, of gaat schreeuwen. Nee, ik heb het over de woorden die jij geeft aan wat je denkt en voelt. Het is belangrijk wat jij vind, denkt, voelt, zelfs dat je dat uitspreekt. Maar sta je er wel bij stil, hoe jij je woorden gebruikt?

Ik ging er enkele jaren geleden op letten toen iemand mij vertelde over de 4 inzichten van de Tolteken. Het 1e inzicht is: wees onberispelijk in je woorden. Het woord onberispelijk wil zeggen, vrij van fouten.
Nu dacht ik er niet zoveel fout was aan de manier hoe ik mijn woorden gebruikte maar langzaam aan zag ik wat ik nu ook nog steeds om mij heen zie gebeuren. Als ik wat rondkijk en lees op social media, in de kranten, weekbladen, tijdschriften dan nemen we het allemaal niet zo nauw. We strooien zomaar wat in het rond met woorden, we denken er niet bij na. We roddelen, beoordelen iemand op zijn uiterlijk en kleding, oordelen op basis van wat iemand doet of zegt.

Let jij op je woorden?

Wat doet het met de ander, de ontvanger van die woorden?  Wat krijg jij terug als je op die manier woorden gebruikt? Van de werkelijke kracht van de woorden die we uitspreken zijn we ons niet bewust.
Onze woorden zijn er niet voor om anderen en zeker ook jezelf (wat je geeft krijg je terug) te kwetsen, te bedriegen, voor te liegen etc.
Onze emoties, gevoelens, wat we denken, krijgt een leven door er woorden aan te geven. Gebruik je woorden goed.

Liefde is volgens mij het codewoord! Is het aardig wat je wil zeggen? Spreek je de waarheid en met de juiste intentie, niet kwetsend te zijn? Kijk of wat je wil zeggen iets toevoegt? Waarom wil je het zeggen?  Als het nodig is, denk dan nog een keer na voordat je iets zegt.
Onthoud het spreekwoord "spreken is zilver, zwijgen is goud" heel goed. Niet voor niets is zwijgen goud. In veel gevallen is stilte het beste antwoord.

Dus laat van je horen door goede dingen te zeggen. Geef een complimentje, of zeg tegen iemand dat je ziet dat hij het moeilijk heeft. Woorden kunnen opfleuren, steunen, troosten......Ben je er in ieder geval van bewust van hoe jij je woorden gebruikt.

Gebruik je stem waar het voor bedoelt is. Niet om kwaad, maar liefde te verspreiden.

Make some noise!










Geen opmerkingen:

Een reactie posten