dinsdag 28 januari 2014

Gratis en (niet) voor niks!



All the lessons in life are free.

......En veel lessen zijn er om te leren. Tijdens ons leven hier krijgen we te maken met veel bijzondere momenten. Intens geluk overvalt ons en we weten dan dat we dat gevoel voor altijd willen vasthouden. Hoe we dat gevoel kunnen verkrijgen slaan we op en passen we vaak toe. Die lessen leren we vaak wat gemakkelijker dan de harde lessen die we ook moeten leren.
Hoeveel harde lessen krijgen we niet voor onze kiezen....Leren afscheid nemen, leren loslaten van verdriet, angst, boosheid, woede, leren omgaan met diverse emoties en gevoelens.

Vaak zijn er van die momenten, waarop ik bewust ben van het feit, dat er een les schuil gaat achter datgene wat ik meemaak. Een woord een zin een bericht, een gesprek met een vriendin of familielid. Een gebeurtenis. Zelfs in de natuur krijgen de levenslessen kans om zich te openbaren. Het zou gemakkelijk zijn om er aan voorbij te gaan en een aantal jaren geleden had ik dat ook vast gedaan. Ontkennen wat er was. Negeren en verder gaan. Ik was me vaak niet eens bewust van de les.

Als ik nu geen lering trek uit datgene wat zich voordoet, weet ik dat die les me zal blijven achtervolgen.
Nou ja wat ik wil zeggen, dat ik de les verder op mijn pad weer tegen zal komen. Op de een of andere manier komt het bij me terug. In vermomming, een klein beetje in een andere vorm, maar de les blijft hetzelfde.

Ik loop wat er eerder gebeurde vandaag nog even door (tijdens mijn coachingsgesprekken, (bijvoorbeeld tijdens een inspirerend keukentafelgesprek noem ik dit ook wel achteruit kijken om vooruit te komen), en observeer het als toeschouwer. Emoties, gevoelens en tijd spelen nu geen rol en ik bekijk objectief wat er is gebeurt, wat mijn rol is en wat ik er van kan leren. Ik zal niet zeggen dat ik het geleerde ook gelijk kan toe passen, maar ik leerde dan ook niet lopen in 1 dag. En ach niet getreurd, een les niet geleerd, dan komt die zeker wel een andere keer. En ze zijn gratis...gewoon gratis!









Geen opmerkingen:

Een reactie posten