zaterdag 4 januari 2014

Adem in Adem uit



Er is al veel geschreven over je adem als anker. Vandaag noteer ik het als #4 in mijn -one note a day- boekje. Het 365 dagen project waar ik mee ben begonnen is nog maar net van start en misschien nog te pril om er iets over te zeggen, maar ik vind het leuk om te doen. Ik vind nog uit een oude Flow een 365 dagen kalender die ik alvast ophang met het oog op een mooi overzicht over zo'n 361 dagen.

Ik schrijf op: Adem in Adem uit. De ademhaling waar het allemaal mee begint. Je het leven geeft. We kunnen een tijd zonder geld, zonder eten, zelfs zonder drinken, maar zonder adem kunnen we hooguit 1,2,bij uitzondering misschien 3,4 minuten.
Zoals een anker een schip tot stilstand brengt en hem op zijn plaats houdt, zo kan ook je ademhaling je anker zijn. Maar wat wordt daar nu mee bedoelt?

Je ademhaling is er altijd. In mooi, blijde, fijne situaties, maar ook in de vervelende situaties waarin je verdrietig bent, angstig en/of boos. Je ademhaling is er altijd en daarom zo gemakkelijk om daar ook gebruik van te maken. Te weten wat het voor je kan betekenen. Als je een stapje terug wil doen, afstand nemen van de situatie waarin je verkeerd, waar je gedachten, emoties en gevoelens de overhand hebben, richt je dan met al je aandacht op je ademhaling.

Adem maar even diep in. Maar nu ook echt met je aandacht bij die ademhaling en kijk, voel, wat er gebeurt. Observeer! Wat voel je? Is de lucht warm of koud? Wat gebeurt er met je lichaam? Merk het op. Doe dit hetzelfde bij het uitademen. En opnieuw. En probeer het nog maar een keer.

In het begin is het misschien nog even wennen, maar er zijn veel momenten op een dag wanneer je dit kunt beoefenen zodat wanneer nodig je het kunt inzetten. Je aandacht is alleen nog maar gericht op de ademhaling.

Als je dit regelmatig oefent, kun jij je anker ten alle tijden inzetten. Zodat de storm van binnen weer gaat liggen. Je ademhaling kan zorgen voor de broodnodige ontspanning als je uit balans bent.

Adem
in
Adem
uit.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten