donderdag 4 juli 2013

Aandacht is vrijheid!


Op een vraag die @ardvooraandacht stelde via twitter antwoorde ik: 'Aandacht is Vrijheid.'
De vraag was: 'Wat is échte aandacht?' Ik hoefde niet na te denken en voelde meteen aan wat mijn antwoord zou zijn. Aandacht is voor mij vrijheid. Daarmee had ik zijn vraag beantwoord.

Tot ik de vraag kreeg van Ard om een bijdrage te leveren aan zijn aandachtproject. Daarvoor nodig
een foto van mezelf plus mijn antwoord op de vraag 'Wat is echte aandacht?'


Ik kom terug op mijn eerdere reactie op twitter (@metaandacht): 'Aandacht is vrijheid.' Hoe ga ik dit uitleggen? Kan ik het wel uitleggen? Moet ik het wel uitleggen. Voor mij is het alleszeggend maar vast niet voor iedereen meteen duidelijk.....Zegt de term essential speech je iets?? Ik ben bang voor het effect van meer woorden, minder zeggenskracht.

Ik schuif mijn niet helpende gedachten aan de kant. Er is geen goed of fout. Wat voel ik nu. Er is even ruimte en aandacht voor mijn ademhaling, mijn zijn. En ik schrijf:  'Echte aandacht is puur en oprecht, zonder oordeel. Open en mild. Aandacht voor jezelf en voor een ander'.

Voor mijn gevoel klopt het als je aandacht op die manier inzet, gebruikt, je eigen maakt;...échte aandacht. Zo mag ik het ervaren. Met puur en oprechte aandacht vanuit je diepste zijn. Voor je zijn. Vanuit je zijn, voor een ander.


Dan kan aandacht vrijheid zijn.

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten